Cruz de Ferro - Reisverslag uit Trabadelo, Spanje van jsfsantiago - WaarBenJij.nu Cruz de Ferro - Reisverslag uit Trabadelo, Spanje van jsfsantiago - WaarBenJij.nu

Cruz de Ferro

Door: Freddy

18 September 2014 | Spanje, Trabadelo

Vandaag met zijn allen de berg Cruz de Ferro beklommen ,geloof het, in een strak tempo en hebben het hoogste punt van onze reis bereikt nl 1500m.
Het was er koud maar gelukkig regende het niet.
Trots hebben we door een Australische vrouw ons laten fotograferen!
Schijnbaar zijn de beentjes goed getraind en hebben hun werk gedaan. De Steenhoop met het stalen kruis( sinds de Keltische tijd) is voor veel pelgrims een emotionele ervaring, Compostela naderd nog rond de 200 km te gaan, nog 1 lastige Lange beklimming de Cebreiro ( 1300m) rond de 800 m te beklimmen.
Tijdens de afdaling beseft men pas wat men heeft geklommen , het was 15 km permanent remmen , onze handen waren verkleund en stijf , mede door de kou.
We zijn Ponferrada en Villafranca ( zeer mooie stad echter in de regen niet zo mooi ), doorgereden waar dit weekend de wereld kampioenschappen wielrennen plaatsvinden, we hebben hele stukken ervan gereden omdat die op dezelfde route dan de onze lagen. Deze stukken waren voorzien van nieuw asfalt, de rest van de wegen is erbarmelijk , dus permanent uitkijken en elkaar verwittigen voor putten( moeilijk te zien bij regen).
De laatste 25 km waren in de gietende regen en met een temperatuur van 18 graden wat killig, hopen dat bij de beklimming van de Cebreiro het beter weer is morgen.
Al bij al klagen we niet gezien de weer berichten .We zijn we er redelijk goed uitgekomen tot nu toe, massa,s regen rondom ons.
Gisteren hebben we met Sjaak nog een leuke situatie meegemaakt.
Nadat we wat gegeten hadden in een restaurant ging Sjaak naar het Toilet een bruine muurschildering maken ( of faxen naar Darmstad) een Spanjaard ging na Sjaak het toilet binnen , gevolg ,al scheldend kwam hij buiten met dicht geknepen neus,.Wij verstonden daar uit dat het gasalarm van hoogste graad was.
Mooie vertoning was dat.
Terwijl ik dit schrijf is het buiten aan het gieten en dan zijn de bergen minder mooi.
Maar we genieten met volle teugen,
Sorry , ik moet ophouden te schrijven want er staat weeeeer een glas wijn klaar.
De groeten
Freddy

• 18 September 2014 - 19:43

Cor:

Jammer dat het op Cruz de Ferro zo slecht was, want je hebt daar een prachtig uitzicht over het dal van Ponferrade .
    Succes morgen met het Cebreiro gebergte.
    Na de klim denk je mooi die hebben we weer gehad,even dalen maar dan weer omhoog en zo nog eens voor de derde keer. Drie hoogtepunten na elkaar. Wie doen Julie dat na.
    Succes en hopelijk ook met het weer.
    Gr.
    Cor

• 19 September 2014 - 08:56

Na zulke beklimmingen hebben jullie natuurlijk recht op een goed glas wijn maar die bedevaart lijkt me meer op een "taste vin" !!! Freddy zal dit Frans wel vertalen voor de Nederlandse vrienden.....

Nog 200km en ik weet niet hoeveel flessen wijn en dan echt feesten en niet vergeten te bidden voor ons aller zieleheil.

André

• 19 September 2014 - 09:26

Wil:

Als Sjaak nog eens naar de wcg gaat, geef hem dan maar een bosje tingels, als je dat tegen hem zegt, snapt hij wel
    Succes het laatste stukje
    Groet van wil, Zwager van Sjaak

• 19 September 2014 - 10:28

Belinda:

Nou, nou....pa....Ik wist wel dat je ze een poepie ging laten ruiken daar in Spanje maar dat je dat ook letterlijk gedaan hebt..... Fraai is dat. Wellicht dat het goed is dat de vrouwen komen :-)

Maar zonder gekheid, ik heb veel respect voor jullie! Ik wens jullie veel succes met de laatste beklimmingen en beproevingen! Maar ook veel plezier en geniet van al het moois op welk gebied dan ook.;-)

Groetjes, ook van Rob en van Karlijn een hele dikke knuffel!

Belinda

• 19 September 2014 - 13:18

Mannen geweldig dat het einde van de trip in zicht komt en jullie het toch maar hebben geflikt
    Petje af!!
    Sjaak je moet maar denken als ik op de WC niet eens meer mag stinken waar dan!!
    Had die gozer maar een uurtje moeten wachten!!
    Hou vol mannen en we horen het wel weer
    Wim van Leijden